چه کشورهایی با تولد فرزند اقامت می دهند؟
نوشته شده توسط : aplo

حق شهروندی و اقامت از طریق تولد، یک حق قانونی برای تمام کودکان متولد شده در یک کشور است تا به موجب این قانون بتوانند شهروند این کشور باشند. حق شهروندی از طریق تولد، یکی از دستورهای قانون اساسی در تمام کشورهاست، اما برخی از ملت ها این قانون را به رسمیت نمی شناسند.

علی رغم تعداد کشورهایی که قانون تابعیت تولد را اعمال نمی کنند، بسیاری از کشورها، تابعیت تولد را برای همه ی افرادی که در کشورشان متولد می شوند، به رسمیت می شناسند. برخی از کشورها، حق شهروندی از طریق تولد را به صورت مشروط ارائه می کنند.

لوکزامبورگ، گینه بیسائو، آذربایجان و چاد به جز در شرایط خاص، با درخواست حق شهروندی از طریق تولد کودک موافقت نمی کنند. ۳۵ کشور در سراسر دنیا، به عنوان یک سیاست ملی دارای قانون حق شهروندی از طریق تولد هستند.

۱. کانادا

به گفته ی دکتر مرجان آتشی گلستان وکیل مهاجرت به کانادا در تورنتو افرادی که شهروند کانادا نیستند، برای زایمان در کانادا به شرایط و مدارک زیادی نیاز ندارند، اما مهمترین اصلی که باید به آن توجه کنند، درخواست ویزای اقامت موقت است که برای آنها امکان ورود به کانادا را فراهم می کند. کانادا یک کشور توسعه یافته است و سالانه هزاران نفر به این کشور مهاجرت می کنند.

یکی از راههایی که مردم آینده خود را در کشور پیشرفته ای مانند کانادا تضمین می کنند، زایمان کردن در کاناداست. علاوه بر این، اگر کودکی در کانادا متولد شود، به طور خودکار شهروندی کانادا را دریافت می کند. حتی در صورتی که کودک از والدینی متولد شده باشد که تابعیت کانادایی یا اقامت دائم ندارند، کودک به طور خودکار شهروند کانادا محسوب می شود.

۲. امریکا

در سال ۱۹۶۸، ایالات متحده آمریکا قانون حق شهروندی از طریق تولد را برای تمام متولدین آمریکا تصویب کرد و در آن زمان به بخشی از قانون اساسی تبدیل شد.

پس از جنگ داخلی آمریکا، طبق مصوبه متمم چهاردهم قانون اساسی ایالات متحده، تمام سیاهپوستانی که پیش از این در آمریکا به بردگی گرفته شده بودند، بعنوان شهروندان آمریکا شناخته شدند. در سال ۲۰۱۹، دونالدترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا اعلام کرد که قصد فسخ متمم چهاردهم قانون اساسی را دارد.

گرچه، رئیس جمهور حق اصلاح قانون اساسی را ندارد اما این فرمان اجرایی برای محدود کردن حقوق شهروندی متولدین آمریکا، در دادگاه به چالش کشیده شد.

۳. پاکستان

در سال ۱۹۵۱، قانونی با عنوان “حق شهروندی پاکستان” به تصویب رسید. به موجب این قانون، هرکسی که پیش از تصویب این قانون و همینطور پس از آن، در کشور پاکستان متولد می شود به طور طبیعی و رسمی شهروند کشور پاکستان محسوب می شود.

تمام متولدین پاکستان، دارای حق شهروندی از طریق تولد هستند و فرقی نمی کند که در چه تاریخی یا در چه سالی متولد شده باشند. قانون شهروندی پاکستان همچنین دو راه دیگر را برای دریافت شهروندی معرفی می کند که شامل اصل خاک و مهاجرت قانونی می شود. این سه روش برای اخذ تابعیت پاکستان، شبیه به مراحل اخذ تابعیت در کشورهای دیگردنیا هستند، ولی دقیقاً یکسان نیستند.

برای دریافت ادامه مطلب کافیست اینجا کلیک کنید





:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: